Sunday, October 26, 2008

Diet Barat punca penyakit jantung

WASHINGTON: Diet Barat membabitkan makanan bergoreng, makanan ringan bergaram dan daging menyumbangkan kepada 35 peratus penyakit jantung di seluruh dunia.

Kajian penyelidik di 52 negara menunjukkan mereka yang makan diet Barat berasaskan daging, telur dan makanan ringan lebih berisiko mendapat serangan jantung, manakala makan lebih buah dan sayur mempunyai risiko lebih rendah.

Kajian itu menyokong penemuan sebelum ini bahawa makanan ringan dan lemak haiwan sebabkan sakit jantung.

Dr Salim Yusuf dari Universiti McMaster di Ontario, Kanada dan rakannya sudah menyoal lebih 16,000 pesakit dengan 5,700 daripada mereka mendapat serangan jantung pertama.

Mereka terbahagi tiga kumpulan iaitu pertama dilabel oriental kerana kaya dengan taufu dan soya serta sumber lain," kata penyelidik yang menulis laporan disiarkan jurnal Circulation.

"Faktor kedua western kerana mengandungi makanan bergoreng, makanan ringan bergaram dan pengambilan daging manakala faktor diet ketiga dilabelkan prudent kerana kaya dengan buah dan sayur."

Mereka yang makan lebih banyak buah dan sayur mempunyai 30 peratus risiko rendah untuk diserang penyakit jantung.

Kelompok yang makan diet Barat berisiko serangan jantung 35 peratus. Peserta diet oriental mempunyai risiko secara purata diserang sakit jantung. - Reuters

No comments: