Thursday, October 23, 2008

SEDARKAH ANDA...

90% daripada penyakit hari ini bermula di usus besar! Jika orang-orang tua kite dahulu, mereka hanya makan 2-3 kali sahaja seminggu. Hari ini ’makan’ telah menjadi satu budaya. Kalau ada majlis jamuan atau persidangan, beraneka makanan dihidangkan! Jika bulan puasa pula, pelbagai jenis makanan yang tidak pernah dimakan waktu hari biase, dimakan ketika berbuka puasa. Jika majlis perkahwinan pula, jikalau air yang dihidangkan ialah air kosong, kita akan dikatakan ’kedekut’.
Tetapi hari ini, pada hari biasa pun kita makan enam kali @ paling tidak tujuh kali sehari. Akan tetapi kita juga perlu membuang air besar seelok-eloknya 2 kali sehari @ sekurang-kurangnya sekali sehari. Ramai anak-anak bila ada masa hendak buang air, terencat kerana tandas yang kotor. Ini akhirnya akan menjadikan anda sebagai dewasa yang mempunyai masalah sembelit.

Kita tidak pernah terbayang sistem penghadaman kita dari mulut ke rectum @ hampir 60-65 kaki (18.29-19.81 meter) panjangnya. Proses penghadaman bermula didalam mulut ke perut dan terus dihancurkan di dalam usus kecil yang panjangnya dalam anggaran 20-25 kaki dan berpusing kedudukannya dalam perut kita. Dan dari usus kecil bersambung ke usus besar dan di dalam usus besar makanan yang tidak diserap dijadikan najis. Airnya dikeluarkan sebagai air kencing dan najisnya dikeluarkan melalui dubur atau rectum. Sejumlah besar dari makanan kita dijadikan najis dan mesti dikeluarkan dari usus besar.
Jika najis tidak dikelurkan dari usus besar, terdapat satu bacteria yang sememangnya wujud dalam usus akan bercambah dan menjadikan najis itu busuk dan mengelurkan racun. Serentak dengan ini bacteria yang bersih yang diberi nama LACTOBACILLUS yang berfungsi mengeluarkan vitamin K dan vitamin B complex untuk membantu proses penghadaman akan mati. Bacteria-bacteria lain akan bercambah termasuk yis @ ragi yang diberi nama CANDIDA. Bila Candida bercambah, ia akan mengeluarkan gas dan dengan itu perut kita @ perut anak kecil itu kembung. Jika ketuk dengan jari, perut kembung berbunyi semacam bunyi gendang. Ini akan menyebabkan anak sakit perut dan dengan itu akan sering menangis.
Apa yang lebih teruk ialah Candida ini akan merayap ke usus kecil dan menebuk lubang untuk masuk ke dalam saluran-saluran darah dipermukaan usus kecil. Hasil dari penebukan ini, saluran-saluran kecil yang selalu menjadi penapis akan berlubang dan dengan itu racun-racun ini lama-kelamaan akan menyebabkan penyakit-penyakit seperti alahan, asma @ lelah, penyakit sendi seperti arthritis.
Dengan itu adalah amat penting bagi kita untuk membuang air besar sebaik-baiknya dua kali sehari @ sekurang-kurangnya sekali sehari. Cara yang baik untuk membolehkan kita membuang air besar ialah bangun pagi minum air segelas diikuti dengan air yang dibuat dari jenis ulam seperti pegaga, ulam raja dan lain-lain.
Hari ini, kita ada juga cara untuk merawat orang yang telah mengalami sembelit begitu lama iaitu dengan mengunakan satu teknik yang diberi nama COLON HYDROTHERAPY iaitu rawatan mencuci usus.
Kita mengunakan mesin untuk mengelurkan khazanah yang tersimpan begitu lama dan alhamdulilah telah membantu ramai pesakit kronik termasuk mereka yang terlalu gemuk dan ada masalah seperti darah tinggi @ kencing manis, arthritis dan lain-lain.
Ini boleh juga membantu mereka yang menghidap penyakit seperti asma dan alahan dan lain-lain. Namun, kaedah ini memerlukan sejumlah wang yang sangat besar bagi kebanyakan daripada para pesakit dan adalah agak mustahil untuk mereka melakukan ’operation’ ini.
Dato' Dr. Noor Laily Dato' Abu Bakar
Institut Pembangunan keluarga & Kanak-kanak

No comments: